Det är ALLTID så att när jag ska göra något så är det ALLTID något annat som måste göras innan. Ni vet så där som - Jag måste slakta lammen, men jag kan inte göra det förrän jag har skrubbat slaktboden och det kan jag inte göra förrän jag har flyttat fåglarna bredvid som skitar ner och de kan jag inte flytta för att den hönsgården osv osv.
Nu hade jag hämtat ett lass med ved som skulle in på två ställen, vedboden och en del av traktorgaraget. När jag kom hem med det så körde jag in på gårdsplanen och hann in en bit innan jag kom på att jag ju hade börjat bygga en "tunnel" för att kunna lasta på grisarna. Jag kunde alltså inte vända med ekipaget på planen och jag är inte byxad att backa med ett tvåaxlat släp. Nåväl, det var ju ingen ko på isen, vagnen fick väl stå kvar tills grisarna var hämtade. Jag har t o m kört några lass med cykelkärran.
Nu var det så att de ringde från stället där jag hade frågat om spillvirke och nu hade de ett lass åt mig. Traktorlass. Ni vet en sådan där vagn som man har efter traktorn. När man ska hämta ved t ex. Som man dessutom kan förvara ved i. Tills man kommer runt på sin gårdsplan. Typ.
Så för att kunna hämta virket så fick jag koppla loss traktorn från vagnen. Köra bort och montera av skopan för att få traktorn att bli så "kort" som möjligt. Köra tillbaka och ställa traktorn så att den var i vinkel mot vagnen redan från början och koppla fast. Hänga mig på ratten så att den drog iväg med hjulen så bra det gick. Krypa fram på lågväxeln en bit. Backa lite och trycka in vagnsdraget under vagnen. Svänga ännu mer med traktorn och LYCKADES TA MIG RUNT!!! Köra ut från gårdsplanen och fundera ut var veden ABSOLUT inte skulle vara i vägen ett tag framöver. Öppna upp lämmarna och börja tippa med vagnen. Veden rasar av i en fin hög och jag kör fram en bit för att allt ska trilla av. Då ser jag att den övre lämmen har hoppat ur sitt fäste. Jag skulle tro att den väger runt 2-300 kg. Typ. Koppla loss vagnen från traktorn. Köra runt så att jag kom bakom vagnen. Lägga ett spännband runt lämmen, fästa i frontlastaren och börja lyfta. Sikta och svära, lyfta och fibbla. Nästan i. Hämta en kofot och bräcka lite. En rejäl tjottablängare med en slägghammare och tjoff så var lämmen på plats. DÅÅÅ var det dags att köra till Kalmar. Ingenting konstigt hände på vägen!!!
Jag fick så klart hjälp av en truck att lasta på virket, men det var inte så mycket som jag trodde. Fast då pekar kille och säger att jag kunde ta det där också. 6 lastpallar dubbel storlek, det vara bara det att det låg gipsskivor på dem. Mååånga gipsskivor. Jag hade ju inte tänkt att jag skulle ställa mig och lassa av en massa gips för att komma åt några lastpallar... När vi hade dealat lite en stund så lastade de på hälften av pallarna ungefär, längst upp på lasset, ( det var kanske 4 ) MED gipsskivor på. Ni vet väl om att det står GRATIS stämplat i pannan på mig?! Jag tog mig hem utan några missöden. Helt egendomligt.
Nu kunde jag ju inte låta lasset stå, för gips och regn funkar inte så bra och det ska ju eventuellt skvätta i morgon. Alltså började jag lassa av. Började. Typ. Jag hade ingen aaaning om att gipsskivor var så jävulusiskt tunga. Och stora. Och otympliga. Och högt uppe på lasset.
Nu har jag fått in två stycken under tak och förvandlat en till skolkritor. Typ.
Nu har jag bara 15-20 stycken kvar på vagnen.
Har man gips i papier-mache, eller är det bara tapetklister?