Då var det dags för höskörd igen. Det är då saker går sönder. Det är bara så. Det SKA antagligen vara så.
När Imse och jag gick till brevlådan för att hämta tidningen, så kom "höbonden" i full fart med traktorn. Han hade slagit vallarna och efter lite ackorderande, så bestämde vi att han skulle komma på lördag eftermiddag och pressa. Det ska ju bli fint väder, så det verkar som om det blir bra kvalité på höet.
Jag donade med lite annat, band upp tomater, flyttade lite nykläckta kycklingar, vattnade och gick till brevlådan efter posten. På eftermiddagen var det dags att vända höet första gången. Nu var ju traktorn servad och trummorna på hövändarna fixade. Det gick så bra att vända. Jag mådde så bra och sjöng en trudelutt. DET SKA JAG INTE GÖRA!!! Jag tror att det är därför som så många lantbrukare verkar vara så pessimistiska, för om man gläder sig, då GÅR det åt pipan. Det bara är så. När jag hade vänt ena fältet och skulle över till nästa, så gick det helt plötsligt inte att lyfta hydraularmarna. När jag tittar ner på golvet, så var det fullt med vaniljkräm där under en packning till hydrauloljan. Några av er kanske vet att om topplockspackningen på en motor går sönder, så kan det antingen komma Lützendimma ur avgasröret (har jag varit med om), eller också blir det vaniljkräm i motorn (har jag också varit med om), när kylvattnet blandar sig med oljan, men det här kom ju inte ifrån motorn!! Jag stängde av allting och gick hem. Jag kände igen allt från tidigare höskördar. Pajade maskiner och promenader mellan fält och hem. När jag kom hem, så blev det ett antal telefonsamtal för rådfrågning. Ingen av de jag pratade med kunde förklara den missfärgade oljan. Jag förstod ju i alla fall att vad det än var för fel, så skulle jag behöva ny olja. Jag ringde till närliggande verkstad. Klockan var 16.15 och de stängde 17.00. Jag bad att de skulle ställa ut en dunk med olja, så att det gick att hämta den efter stängningen. Nu är det ju så, att jag har min moppe på verkstad. Då är det lite svårt att åka två mil fram och tillbaka, för att hämta en dunk olja. Jag hade ju kunnat ta traktorn, men hur var det nu ...? Jag ringde till gode vännen P, som var på väg hem från Kalmar och han skulle svänga runt och hämta oljedunken och komma upp med den. Sedan ringde jag efter favoritgrannen som kom och tittade på traktorn. När han kom bytte jag från läsglasögon till vanliga och när jag tog i glasögonen på köksbordet, så lossnade ena skalmen. Under över alla under - Jag lyckades hitta den mindre än två millimeter långa skruven på köksbordet, men det var jag inte hjälpt av, för den hade inga gängor. Jag fick ta till mitt universalmedel. Jag limmade fast skalmen med Superglue. Det är LITE svårt att vika ihop glsögonen, men vem behöver det? Grannen kom på moppe och jag fick åka med ner till traktorn. Hej vad det går! Gamla kärringen! Han lyckades inte öppna muttern där det läckte, men han lyckades dra åt den istället! Nu skulle det bara fyllas på olja. Då ringer P och säger att det inte finns någon dunk utställd. Han hade kört flera varv runt huset och det enda han hittade var en dunk som skulle hämtas av en bonde (?) på Öland. Det är ju möjligt att han hade tagit fel dunk, men det betyder ju inte att jag kan sno hans. Det var dessutom inte den oljan jag skulle ha. Jag kan säga att telefonsamtalet till verkstaden imorgon, kommer att bli av det frostigare slaget. Gode grannen kunde ju inte göra mer, så han åkte hem, men innan dess hade vi pratat en del om olika oljor. Det lite egendomliga med den här traktorn är, att det ska vara vanlig motorolja i hydraulsystemet. Grannen sa att man kunde köpa den MYCKET billigare på t ex Jula. Jag gick bort till fåren och fyllde på vatten och sedan gick jag hem. Jag hann ju fundera lite på hemvägen. När jag kom hem, så ringde jag till Jula och visst hade de sådan olja. SKITBILLIGT!! Nu gällde det bara att få tag på någon som kunde hämta olja på Jula innan de stängde klockan 19.00 och komma upp med den. Gode vännen M kastade sig i bilen och hann dit innan de stängde och kom upp med fyra dunkar. Jag tog (ytterligare) en promenad ner till fältet, med cykelkärra och oljedunkar. Påfyllningshålet till hydrauloljan sitter sååååå bra. Det är helt klart konstruerat av en karl. Ni har väl märkt att man måste ha gynekologhänder för att byta en vanlig glödlampa på bilar idag. När man ska fylla på olja här, så behöver man inte gynekologhänder, men sådana instrument. Hålet sitter under en liten balk, så man får inte in tratten riktigt (pyttliten tratt från IKEA inköpt speciellt för detta), utan måste ställa den på sidan. Hur mycket tror ni att man kan hälla i tratten då innan det rinner över? Just det! Nästan inget! Det innebär att om man ska fylla på en helt urrunnen behållare, så tar det tiiiiid! Mycket tiiiid!. Ni kanske har räknat ut ungefär hur mycket klockan var nu. Jag säger bara två saker. MYGG OCH KNOTT! Jag säger det igen! MYGG OCH KNOTT. Hälla 1/3 deciliter, vänta, flaxa med armarna, nehej hoppsan, gick inte, jag har en dunk olja i händerna. Hälla 1/3 deciliter olja till. AJ! Flaxa lite till. Nehej du, oljedunk i händerna. Sparka och gnida skorna mot benen. Hålla i dunken med en hand och flaxa med den andra. Skvimpa ut 2 deciliter. Hälla i 1/2 deciliter. Oops det rinner över. Observera att jag har skrivit om detta utan att använda ett enda svärord. Så var det inte på plats...
Jag lyckades på detta sätt i alla fall göra av med 8 (åtta) liter olja. Jag ska på intet vis påstå att jag fyllde I så mycket, men dunkarna blev i alla fall tömda. Nu har jag duschat, men händerna är fortfarande väl inoljade, och håret, och kläderna, och skorna, och ratten på traktorn....
Hur det gick? Tja jag lyckades lyfta hövändaren och ta mig hem. Nu ska det bli intressant att se om det finns någon olja kvar i systemet imorgon. Finns det det, så ska jag fylla i lite mer olja. UTAN att behöva vifta bort mygg och knott.
Och glasögon håller ännu så länge.
ÅÅÅHH vad det är kul att leka bonde.