Din Rubrik

Startdags.

2011-05-27

Idag har jag fått dit det mesta på röjsågen, så nu var det dags att provstarta. JÄTTEenkla instruktioner? Nix!

1. Ställ tändlåset i "KÖR"-läge (1). Yes.

2. Tryck ca 10 gånger på flödaren. Hm? Det finns inget som heter "flödaren" på "ritningen" över maskinen. Jag hittar dock något som heter "primer" som sitter ungefär (!) på samma ställe där jag tror att en "flödare" ska sitta. Det gick dessutom att trycka in den lilla gummiblåsan, så då gjorde jag det.

3. Låsning av gasreglaget bla bla bla. Lätt som en plätt.

4. Ställ choken i PÅ-läge. Jojo.

5. Dra cirka 10 gånger i startsnöret. Kanske hade jag "den rätta knycken", för det var tydligen INTE meningen att den skulle starta då.

6. Ställ choken i mellanläge. Jag vet var den sitter...

7. Dra i startsnöret tills motorn startar. Det var här det blev tveksamheter. Måste jag stå här hela natten? Om fanskapet inte startar menar jag. Vet ni vad? "Fanskapet" startade på tredje försöket!!!!!!! Heja!!

8. Låt motorn få tid att värmas upp och ställ därefter choken i läge FRÅN. Jodå, jag lät motorn bli varm och sedan ställde jag om choken. Och då stannade motorn. Jag startade igen. Lätt som en plätt. Lät motorn bli ännu varmare. Stängde av choken. Motorn stannade.

Det var klart, att om jag skulle kunna provköra maskinen, så fick jag låta choken vara på. Det var ju sådant där man skämtade om förr, när det var manuell choke på bilar, att kvinnor använde spaken till att hänga handväskan på. Nu fanns det knappast plats för någon handväska på den här maskinen, men på var choken i alla fall.

Jag tog på selen och satte fast maskinen. Selen var anpassad för någon som var 2.03 i strumplästen och som hade armar som en orangutang. Icke jag alltså. Jag tog av mig alltihop igen och drog ihop alla remmar. När selen blev så mycket mindre, så uppstod ett annat problem. Män kan ju ha problem med PTH eller PTV, men här var det TU eller TN. Dvs tutte-upp eller tutte-ner. Skulle jag klämma fast tuttarna under selen eller skulle jag dra dem uppåt över selen? Det blev en halvmessyr med både och. Vänster tutte blev fastklämd under selen och förpassades ut i armhålan och höger tutte fick en mer framträdande position upp-puffad av en vadderad sele.

Dags för praktiskt arbete. Jag gav mig på det gröna utanför staketet och det gick bra! Jag lyckades fälla alla grässtrån som jag siktade på. Det var visserligen lite (?!) obalans i apparaten, så nederdelen strävade uppåt hela tiden. Ska man få av det gröna, så vill det till att inte motorn är det som är nederst. Jag har försökt att lossa skruvarna för att flytta handtaget, men den ena skruven är förmodligen limmad med superglue.

Det luktade bensin hela tiden och det utgick jag ifrån berodde på att choken låg i hela tiden, men jag tror faktiskt att det kan lukta lite mindre om man skruvar på locket till bensintanken......

Jag gör ett nytt försök en annan dag.

 

Antal kommentarer: 2

2011-05-27 22:22:55 - Uffematten

Äventyrligt det där :D!!!

2011-05-28 20:44:49 - GA

tack för senast, du är snart fullfjädrad (roligt va) mekaniker
försökte maila dig men min dator ville inte, såg att någon ringt var det du så försök igen, har ju varit på Elmia. Annars får du ha det bra tills nästa kontakt (rolig igen)
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)