Dieselpumpen för 785 kronor som skulle komma hem efter två veckor, har dröjt i fem veckor och har nu höjts till 3000 kronor och de vet inte vilken månad de kan få hem den. KÖP ALDRIG EN GRECAV EKE!!!!!! Förtvivlan.
Idioterna på generalagenturens reservdelslager i Malmö, lät i alla fall undslippa sig, att de hade bytt dieselpumpar där nere några gånger och då köpt en pump för 329 spänn på Biltema. KÖP ALDRIG EN GRECAV EKE OCH KÖP ALDRIG NÅGRA RESERVDELAR AV GENERALAGENTUREN I MALMÖ!!! Förtvivlan men lite hopp i alla fall.
Nackdelen med Biltema? De har ingen postorderförsäljning. Ska man handla där, så får man masa sig iväg till Linköping eller Jönköping. Inte lätt när man kör moped och ännu svårare när man inte ens har det. Efter att ha kollat busstider (sista bussen till Jönköping var framme efter 10 (TIO!!) timmar. Det gick visserligen fortare vid andra avgångar, men aldrig under 5,5 timmar.), ringde jag till en vän, för att fråga om hon kunde skjutsa mig. Det kunde hon inte, (förtvivlan) men hon undrade om jag hade kollat på Mekonomen. Det hade inte verkstaden, så jag ringde själv. Det var inte helt lätt att hitta numret och deras hemsida strejkade när jag skulle titta. De hade en dieselpump som kanske kunde passa, men jag bad i alla fall mekanikern att ringa upp. Han trodde nog att det var ungefär samma sak som den på Biltema. Jag frågade om han kunde byta pump om jag kunde ha den där senast 16.00. Det gick bra, så jag förberedde mig för utflykt. Hopphopp.
Först äta lunch. Sedan plocka ihop två smörgåsar, två äpplen, en banan, lite saft, druvsocker och reservinsulin och starta upp traktorn. Ta vägen genom skogen till Lindsdal för att åka vidare med bussen till Kalmar Central. Jag visste ju inte när bussen skulle gå från Lindsdal, så när jag började närma mig , så bestämde jag mig för att om det stod folk och väntade vid busshållplatsen, så skulle jag parkera traktorn lite snabbt vid affären och ta bussen in till Kalmar. Om det däremot inte stod någon där, så skulle jag fortsätta med traktorn till Mekonomen.
Folktomt vid busshållplatsen. Pressade traktorn att göra sitt yttersta (26 km/h istället för 25!) och fortsatte till Engelska vägen. Parkera traktorn utanför Mekonomen och rusa in och hugga pumpen. Gå bort till Norra vägen till busshållplatsen. Som vanligt ingen turlista på väggen av väntkuren. Jag såg tre bussar passera på den vägen som jag just hade gått ifrån. Typiskt. Jag sträckte ut tummen och försökte få lift. Fick ingen lift, men efter en liten stund kom det en buss. Lite kringelkrokar i olika stadsdelar och sedan vidare. När vi hade passerat trafikljusen vid Biblioteket hojtar den kvinnliga busschauffören plötsligt - "Jävlar också". Det var lite märkligt att höra ett sådant språk hos en lokal busschaufför, men det berodde på att hon hade kört fel. Hon fortsatte ner till Tullslätten, körde ett helt varv i rondellen och körde tillbaka. Jaha ja. Till slut hade vi tagit oss genom Kvarnholmen ner till Centralen. DÄR finns det tidtabeller. Nästa buss till Nybro skulle gå efter en dryg halvtimme. Hopp.
Jag passade på att ta en macka och ett äpple. När bussen till Nybro körde fram stod vi några stycken där och väntade. Den (även här) kvinnliga chauffören öppnade inte dörren framme, utan pekade med tummen bakåt. Alla steg in genom bakdörrarna och gick framåt i bussen för att betala. Det är smala gångar i bussar. Mycket smala gångar, så när den första passageraren hade betalat, så fick alla vi andra skutta in bland sätena för att han skulle kunna gå tillbaka. Nästa betalade och vi fick skutta undan. Det verkade inte vara någon annan som reagerade för att vi inte fick gå in där framme, så jag frågade när det blev min tur. Det visade sig att dörren var trasig. Eftersom jag nu är en försiktig och pessimistisk person, så undrade jag om det inte var lite farligt om bussen behövde tömmas snabbt på folk. Men då sa hon att det gick att öppna dörren, men det tog ca tio minuter att stänga den, så hon ville inte öppna den. Jag hoppades att det felet också var det (enda) som fanns om det skulle börja brinna. Turen från Kalmar till Nybro blev en smått egendomlig historia, där hon pekade bakåt med tummen åt alla påstigande passagerare. Nu var det ju inte alla (någon?) passagerare som närmade sig bussen och genast tog ögonkontakt med chauffören. Det vanligaste var väl att de kollade var trappsteget var och väntade på att dörren skulle öppnas. Tanten som klev på vid lasarettet var helt inställd på att inte höja hakan förrän dörren hade öppnat sig. Det tog lite tid att komma till Nybro...
Väl framme i Nybro var det att ta långa benet före till verkstaden. Jäpp, 4 mil (Västrahult-Nybro, fast det är ju längre över Kalmar förstås) på styvt fyra timmar.
Mekanikern satte genast igång med att byta pumpen. Han hade förberett genom att ta bort den gamla redan innan jag kom, så det gick som en dans. Moppen startade som en klocka och gick som en sådan också. Hurra hurra. Hopp.
Det var bara ett litet litet fel. Det gick inte att stänga av motorn. Motorn fortsatte att suga i sig diesel och puttrade på som attan trots att jag hade vridit på nyckeln och stängt av. FÖRTVIVLAN. Meken fick rycka bort bränsleslangen för att få stopp på motorn. Ännu mera förtvivlan. Nu startade operation felsökning. Sanningen är väl den att felet ännu inte är lokaliserat, men efter att ha snickrat ihop den gamla pumpen med den nya, dra lite nya sladdar och kablar och fäst allt med buntband, så gick motorn bra och gick dessutom att stänga av. HoppHopp. Jag tackade så mycket och vi bestämde att de skulle kolla upp saken på måndag. Nu hade jag i alla fall en moppe att köra med. Hopp. Tills jag hade kommit ca fyra kilometer... Förtvivlan. Motorn började hoppa och skutta och klart signalera att dieseltillgången var för snål.
Jag kan meddela att det tar ca en timme att köra från Nybro till Västrahult. Om man kör i 45 km i timmen alltså. Om man pendlar mellan fem och 25, så tar det LITE längre tid..... Förtvivlan.
När jag hade ca fem km kvar, sä lossnade väl tuggummit som satt i vägen för dieseln och jag fick nackspärr när mitt huvud slungades bakåt av den häftiga accelerationen från 10 till 40 km i timmen.... Fast sedan kom det ett nytt tuggummi och moppen sackade ner till 10 igen.
Så nu sitter jag här igen över helgen och traktorn står i Kalmar. Jag tänkte be grannen om skjuts imorgon när han kör tillbaka hem. Då är förmodligen all diesel slangad ur traktorn, men om jag har tur, så har de i alla fall inte monterat bort motor och däck. Hopp OCH förtvivlan.
Imse är världens duktigast hund på att vara ensam.