Det är många som klagar på Telia. Dit hörde inte jag. Förut. Nu är jag på väg att byta sida. Nu har det knastrat i min telefon ett bra tag. Det var någon som bytte något och så trodde vi, både han och jag, att det var fixat, men det var det INTE. Det knastrar fortfarande som en hel knäckebrödsfabrik. Det är rätt så irriterande, när man har tänkt att ringa något viktigt samtal. Som att felanmäla telefonen.... Man kan felanmäla på Internet också, men när det knastrar som värst, då funkar inte nätet heller. Då kan man ju ringa från mobilen. Där det inte är täckning här ute. Och vore det täckning, så skulle man göra av med ett lass refillkort på att sitta i telefonkö och "tryck 1 om du vill gifta dig och tryck 2 om du vill felanmäla din telefon". Då trycker man 1, förlåt 2. Jag menar 2!!! och då kopplar de en vidare och säger - "vill du felanmäla din telefon, tryck 1". Men det har de ju redan frågat?! Fast nu vill de veta om det är den telefonen man ringer ifrån eller någon annan. Slugt. Jag vill meddela att den telefonen jag ringer från inte fungerar... Eller också vill man felanmäla internetkopplingen och då är det en röst som säger att man kan felanmäla genom deras hemsida. Suck. Nu felanmälde den goda GA åt mig. Hon höll på att få ett totalt nervsammanbrott när hon var här senast. Min telefon ringde en gång i kvarten, ganska exakt. Hon undrade varför jag inte svarade och då sa jag att det inte var något riktigt samtal. Det hade börjat 05.30 att ringa och det gick bara fram 3 signaler varje gång och sedan slutade. Lyfte man på luren med en gång, så var det naturligtvis ingen där. Det höll på så hela den dagen. Innan har det registrerats samtal på min samtalsmätare från nummer som inte finns. Det har heller inte gått fram några ringsignaler, utan bara ploppat upp nummer på displayen. Fast det kanske var de samtalen som hördes nu...
Fast mest irriterande är ju det där med knastret. Det andra kan jag ju ta som ett vakande öga från mina egna spöken och poltergeistrar, men knastret är lite svårare att ignorera. Inte ens Telias röstavlyssnare klarar det. Jag skriker "FELANMÄLA" och rösten kraxar, "Vill du säga upp ditt abonnemang?" Det vill jag ju förstås just nu, men det var ju inte det jag försökte säga.
Idag har jag i alla fall fått ett SMS från Telia, där de säger att felet är åtgärdat. Eller det är väl inte ordagrant vad de säger. De skriver - "Felanmälan är klar. Kvarstår fel efter din kontroll skicka ett SMS inom 4 dagar". "Felanmälan är klar"? Vad då? Det ska väl vara fellagningen som är klar. Eller? Nu har jag skickat ett SMS och meddelat att efter min kontroll, så har jag fortfarande fyra paket Husman i luren. Nu har de lovat att ringa mig inom 24 timmar. Ringa?! På den telefonen där man inte hör varandra för knastret, eller den där det inte finns täckning och man bara hör 25% av orden?